Plán výchovného poradenství
Hlavní úkoly:
- podpora žáků při zvládání studia
- kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků
- zabezpečení týmové spolupráce v rámci pedagogického sboru
- metodické a informační činnosti
- spolupráce se školním metodikem prevence
ad 1) Podpora žáků – v úzké spolupráci s psycholožkou
- zvládání adaptačních obtíží při vstupu na gymnázium
- pomoc při upevňování studijních návyků a dovedností
- pomoc při změně typu školy v průběhu studia (přestup na jinou školu)
- vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky
- pomoc při řešení osobnostních obtíží a problémů žáků (kontakt s učiteli, pozice ve třídě aj.)
- pomoc při řešení složité rodinné situace
ad 2) Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků – v úzké spolupráci s psycholožkou
- v úvodních ročnících seznámení s formami a způsobem studia na naší škole
- průběžné informování o možnostech dalšího uplatnění žáků (individuální pohovory, nástěnka, zapůjčení aktuálních materiálů)
- besedy s žáky předposledního ročníku o možnostech využití psychologické pomoci při volbě zaměření dalšího studia, nabídka testů profesionální orientace
- informace o možnostech studia a přípravných kurzech pro žáky maturitních tříd
- instruktáž k přijímacímu řízení na VŠ (skupinová, individuální)
- spolupráce s vedením školy, které umožňuje účast žáků na dnech otevřených dveří jednotlivých VŠ
- koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství – kariérovým vzděláváním a diagnosticko-poradenskými činnostmi zaměřenými k volbě vzdělávací cesty žáka
ad 3) Týmová spolupráce
- při řešení problému žáka rozšířit poradenský tým o třídního učitele, případně další pedagogické pracovníky
- spolupráce s třídními učiteli podle individuálních potřeb žáků
- práce s podněty pedagogických pracovníků a vedení školy
- zabezpečování komunikace mezi školou a rodinou
- zajišťování spolupráce učitelů s jinými odborníky (PPP, lékař, OPD, krizové centrum apod.)
ad 4) Metodické a informační činnosti
- besedy s odborníky různých oborů podle zájmu a potřeb žáků i učitelů
- konzultační činnost jak pravidelná, tak podle aktuálních potřeb
- nástěnky, informační materiály
- zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence
- metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérního rozhodování žáků, integrace, individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými žáky apod.
- předávání odborných informací z oblasti kariérního poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy
- poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonných zástupcům
- shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů
ad 5) Spolupráce se školním metodikem prevence
- konzultace ohledně ohrožených žáků a zabezpečení kontaktu s rodinou
- spolupráce při prevenci
Výchovné poradenství zajišťuje tým pracovníků:
Výchovný poradce – PaedDr. Elena Zemanová
Výchovný poradce je organizátorem a koordinátorem vzájemné spolupráce, zabezpečuje prvotní kontakt jak s žáky, tak s rodiči a podle typu problému doporučuje další postup a odbornou péči.
Školní psycholog – Mgr. et Bc. Eva Chybíková
Školní metodik prevence – Mgr. Jan Jánský